Skočiť na hlavný obsah

S nami ste vždy o krok vpred

Superlatív a hyperbola v reklame – keď sa marketingový sen stane nočnou morou pre právnikov

10 February 2021

Každý z nás je dennodenne obklopený reklamou. Stretávame sa s ňou v televízii, na billboardoch, budovách, v novinách, ale najmä na rôznych internetových stránkach. Keďže jej cieľom je upútať našu pozornosť a docieliť, aby sme uprednostnili reklamovaný produkt pred konkurenčným, používa reklama viacero spôsobov, ktorými nás vie zaujať. Niektoré spôsoby však môžu mať negatívny (a teda častokrát aj nezákonný) vplyv na spotrebiteľov a konkurenciu. Inými slovami, právne limity na prípustnosť superlatív a hyperboly v reklame nie vždy korešpondujú s pôvodnou predstavou či zámerom reklamnej kampane.

Ak chcete minimalizovať neprípustnosť reklamy, odporúčame sa riadiť nasledovnými tipmi:

  • dôsledne zanalyzujte, či reklama je objektívne merateľná alebo ide o subjektívne (nemerateľné) reklamné tvrdenie a zohľadnite celkový kontext reklamnej kampane, nie len jednotlivých sloganov;
  • pokiaľ propagujete „merateľnú“ veličinu, uistite sa, že disponujete podkladmi, ktoré uvedené tvrdenia preukážu (napr. nezávislý prieskum trhu, objektívne porovnanie produktov alebo služieb konkurencie, výsledky vedeckej analýzy a pod.);
  • používajte hyperboly v reklamných tvrdeniach, čím znížite „riziko“ merateľnosti tvrdení a potreby preukázania ich pravdivosti;
  • nedehonestujte a nezosmiešňujte konkurenta, resp. jeho produkty alebo služby;
  • pravidelne sledujte, či v reklame použité superlatívy sú stále platné a ste stále „naj a jediný“ na trhu;
  • síce v subjektívnej superlatívnej reklame alebo pri hyperbole môžete uviesť nepravdivý výrok, dávajte však pozor na to, aby reklama nebola spôsobilá „oklamať“ zákazníka.

Viac o otázke používania superlatív a hyperbol v reklame sa dozviete z článku Ivana Gašperca a Kateryny Velychko, ktorý bol publikovaný na webovom portáli epravo.sk a na ktorý Vás presmeruje tento odkaz.